Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Стахановський промислово-економічний технікум «Позааудиторна робота з розвитку професійної компетентності студентів» Номінація: Гуртки Стаханов, 2011 Виконав викладач СПЕТ Попова Тетяна Юріївна Анотація Позааудиторна робота - різні виховно-освітні заходи, що виходять за рамки обов'язкових навчальних програм і проводяться в технікумі в позааудиторний час. Поняття позааудиторної роботи широко і неоднозначно, воно включає в себе різні за змістом, призначенням, методикою проведення, формам і способам керівництва заняття. Позааудиторна робота формує і розвиває здібності та особистість студента. Керувати цим процесом - значить не тільки розвивати й удосконалювати закладене в людині природою, але формувати у нього потребу в постійному саморозвитку і самореалізації, так як кожна людина виховує себе насамперед сам. Позааудиторні заходи підвищують інтерес до предмета, спонукають до самостійної роботи на занятті і до постійного пошуку чогось нового. Навчаючись або беручи участь у позааудиторних заходах у студентів з'являється можливість розкритися і висловитися творчо. В цій роботі «Позааудиторна робота з розвитку професійної компетентності студентів» представлена на прикладі гуртка з Інформатики, заняття з якого проводяться з метою виявлення здібних та талановитих студентів для участі в олімпіаді. Зміст Вступ Позааудиторна робота як один із чинників розвитку особистості Рекомендована література Додаток 1 Додаток 2 Додаток 3 Вступ Позааудиторна робота є складовою частиною всього навчального процесу, природним продовженням роботи на занятті. Основні завдання позааудиторної роботи наступні: поглиблювати і розширювати знання та практичні навички студентів; розвивати логічне мислення, кмітливість, виявляти найбільш обдарованих і здібних студентів, сприяти їх подальшому розвитку, виробляти інтерес до предмета, залучати студентів до цікавих занятть, а цим зміцнювати дисципліну, організованість і колективізм. Позааудиторна робота відрізняється від аудиторної тим, що вона будується на принципі добровільності. Тут студентам не виставляють оцінок, але обґрунтованість, суджень, кмітливість, швидкість обчислень, використання раціональних способів вирішення має заохочуватися. Для позааудиторної роботи викладач підбирає доступний матеріал підвищеної трудності або матеріал, що доповнює вивчення основного курсу інформатики, але з урахуванням наступності з аудиторною роботою. На відміну від заняття позааудиторна робота носить характер розваг, ігор, змагань. Позааудиторна робота формує і розвиває здібності та особистість студента. Керувати цим процесом - значить не тільки розвивати й удосконалювати закладене в людині природою, але формувати у нього потребу в постійному саморозвитку і самореалізації, так як кожна людина виховує себе насамперед сам. Позааудиторні заходи підвищують інтерес до предмета, спонукають до самостійної роботи на занятті і до постійного пошуку чогось нового. Навчаючись або беручи участь у позааудиторних заходах у студентів з'являється можливість розкритися і висловитися творчо. Позааудиторна робота як один із чинників розвитку особистості Сучасний етап розвитку освіти характеризується широким впровадженням у навчальний процес комп'ютерних технологій. Вони дозволяють вийти на новий рівень навчання, відкривають раніше недоступні можливості, як для викладача, так і для студентів. Інформаційні технології знаходять своє застосування в різних предметних областях на всіх вікових рівнях, допомагаючи кращому засвоєнню, як окремих тем, так і дисциплін в цілому. Персональний комп'ютер допомагає студентам самостверджуватися, реалізовувати свої знання у практичній діяльності, творчо вирішувати навчальні завдання. Позааудиторна робота - складова частина навчально-виховної роботи технікуму, організація викладачем різних видів діяльності студентів у позанавчальний час, які забезпечують необхідні умови для формування та розвитку особистості студента. Будучи складовою частиною виховної роботи в технікумі, позааудиторна робота з інформатики спрямована на досягнення спільної мети навчання і виховання - створення умов, що сприяють розвитку інтелектуальних, творчих, особистісних якостей студентів, їх соціалізації та адаптації в суспільстві з урахуванням індивідуальних особливостей. На заняттях з Інформатики деяким студентам хотілося б дізнатися більше інформації з тієї чи іншої теми, ніж пропонується за планом заняття, але за браком часу викладач не може приділити належної уваги таким студентам. Тому на нашій комісії існує гурток з інформатики та комп’ютерної техніки, який дозволяє усім бажаючим студентам опанувати знання з цієї дисципліни більш розширено, навчитися вирішувати практичні завдання підвищеної складності. А для викладачів нашої спеціальності ці заняття дають змогу вибрати кращого студента для участі в олімпіаді з інформатики. Позааудиторна робота з інформатики дає можливість одним студентам долати бар'єр у спілкуванні з комп'ютером, іншим - в комфортній обстановці, виконуючи конкретну роботу, закріплювати знання, отримані на занятті, третім - розвивати свої творчі здібності, як в рамках самої дисципліни «Інформатика», так і в інших предметних областях, використовуючи для цього комп'ютер як технічний засіб. Це і є основною метою роботи з інформатики в позаурочний час. Для досягнення мети позааудиторної роботи повинні вирішуватися наступні завдання: 1. Удосконалення умінь і навичок, набутих на заняттях; 2. Створення сприятливих умов для згуртування колективу, розвитку навичок співробітництва; 3. Формування основ інформаційної культури як одного з показників культури особистості. 4. Розширення світогляду студентів, розвиток пізнавального інтересу, оскільки схильність студентів до тієї чи іншої дисципліни практично неможливо задовольнити в рамках тільки навчальної програми; 5. Організація вільного часу студентів. 6. Вивчення нових програмних продуктів, необхідних для виконання практичних робіт; Виділяють такі види позааудиторної роботи: 1. Робота зі студентами, що відстають від інших у вивченні програмного матеріалу, тобто додаткові заняття; 2. Робота зі студентами, які проявляють інтерес і схильність до інформатики; 3. Робота зі студентами з розвитку інтересу до вивчення інформатики. Основною метою першого виду позааудиторної роботи є ліквідація прогалин і попередження неуспішності, ця робота має яскраво виражений індивідуальний характер і вимагає від викладача особливого такту. Останні два види - це і є, власне кажучи, позааудиторна робота в традиційному розумінні сенсу цього терміну. Цілі другого виду позааудиторної роботи можуть бути дуже різноманітні і залежать від інтересів і викладача, і студентів. Третій вид позааудиторної роботи може мати подібні цілі, але її зміст і форми проведення визначає викладач, при цьому основною метою є розвиток інтересу студентів до інформатики. Програма гуртка з Інформатики складена на основі програми Обласної олімпіади з Інформатики (Додаток 1). На заняттях студенти вирішують завдання подібні до завдань з олімпіади. Студенти всіх спеціальностей І, ІІ, ІІІ курсів та студенти, які займалися додатково в гуртці, приймають участь у І турі Всеукраїнської олімпіади з інформатики. Їм пропонується вирішити тестові завдання, в яких представлено 50 питань з п’яти тем (Додаток 2). Після перевірки цих тестів, наступного дня студенти, які отримали найбільшу кількість балів, виконують практичні завдання. Рисунок 1 – Проведення тестування За результатами підрахунку усіх балів виявляється кращий студент, який приймає участь у ІІ турі Всеукраїнської олімпіади з інформатики. Щоб студенти мали позитивний результат, заняття мають бути не стихійними, а мати певну систему. Викладач повинен чітко бачити кінцевий результат і вести до нього студентів. Немає потреби доводити, що позааудиторні заняття підвищують інтерес до предмета, спонукають студентів до самостійної роботи і на заняттях, до постійного пошуку чогось нового. Головне - з'являється можливість розкритися й виразити свою творчість. РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА: 1. Білик В.М., Костирко В.С. Інформаційні технології та системи: Навчал. Посібник. – К.: ЦНЛ, 2006. – 232с. 2. Волков В.Б. Понятийный самоучитель работы в Excel.- СПб: Питер, 2005.- 223с. 3. Гаєвський О.Ю. Інформатика 7-11 кл. Навчальний посібник. – К.: А.С.К., 2004.- 512с. 4. Дибкова Л.М. Інформатика та комп’ютерна техніка: Навчальний посібник. – К.: Академвидав, 2003. – 416с. 5. Донцов Д.Электронная почта (Е-mail). – СПб.:Питер, 2006. – 144с. 6. Дубина А.Г., Орлова С.С.Excel для экономистов и менеджеров. – Спб: Питер, 2004. - 295с. 7. Інформаційні системи і технології /Карпенко С.Г., Попов В.В., Тарнавський Ю.А. та ін. – К.: МАУП, 2004. – 192с. 8. Інформатика. Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології. Підручник./За ред. Пушкаря О.І. – К.: Видав. Центр Академія, 2003. – 703с. 9. Інформатика для економістів: Навчальний посібник /Беспалов В.М., Вакула А.Ю., Гострик А.М. – К.: ЦУЛ, 2003. – 798с. 10. Клименко О.Ф. та ін. Інформатика та комп’ютерна техніка: Навчал. Методичний посібник/ Клименко О.Ф., Головко Н.Р., Шарапов О.Д. – К.: КНЕУ, 2002. – 534с. 11. Компьютер в работе бухгалтера. Самоучитель./Аручили Н.А., Веретенникова Е.Г., Нельзина О.Г. и др.. – М.: Ростов н/д. – МарТ, 2004. – 240с. 12. Лабораторний практикум з інформатики та комп’ютерних технологій: Навчальний посібник/Під ред. Пушкар О.І. – Х.: ВД "ІНЖЕК”, 2003. – 424с. 13. Литвин І.І. Конончук О.М. та ін. Інформатика: теоретичні основи: практикум: Підручник. – Львів: Новий світ, 2000, 2004. – 300с. 14. Маслов В.П. Інформаційні системи і технології в економіці: Навчальний посібник. – К.: Слово, 2003. – 254с. 15. Оскерко В.С., Пунчик З.В. Практикум по технологиям баз данных: Учебное пособие. – Минск: БГЭУ, 2004. – 170с 16. Основи інформаційних систем: Навчальний посібник /Ситник В.Ф., Писаревська, Ерьоміна Н.В., Краєва О.С. Ред Ситник В.Ф. – К.: КНЕУ, 1997. – 252с. 17. Пикуза В., Гаращенко А. Экономические и финансовые расчеты в Excel. Самоучиетль. – СПб: Питер, 2004. – 397с. 18. Писаревська Т.А. Інформаційні системи обліку та аудиту. Навчальний посібник . – К.: КНЕУ, 2004. – 392с 19. Прокудин С.С. Основы программирования и алгоритмические язики. – К.: Издательство Эвропейского универсистета, 2004. – 64с. 20. Рогоза М.Є., Клименко В.І. XP:Windows,Word,Excel для самостійного вивчення / За ред. М.Є.Рогози. – К.: ЦЛ, 2003. – 204с 21. Симонович С.В. Информатика для юристов и экономистов. – СПб: Питер, 2004. – 688с. 22. Сорока П.М. Медведев М.Г Табличний процесор Excel:навчальний посібник. – К.: Вид-во Європейського університету, 2003. – 166с. 23. Шквір В.Д., Загородній А.Г., Височан О.С. Інформаційні системи і технології в обліку. – Львів: Львівська політехніка, 2003. – 268с. Додаток 1 Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Стахановський промислово-економічний технікум Затверджую: Заступник директора навчальної роботи __________________В.О. Тішаков „____”_____________2011 р. Робоча навчальна програма гуртка з «Інформатики і комп’ютерної техніки» Програма складена викладачами Поповою Т.Ю. Полющенко І.В. „____”_______________2011р. Розглянута і рекомендована до затвердження комісією спеціальних дисциплін спеціальності 5.091406 „Обслуговування інтелектуальних інтегрованих систем”. Протокол №1 від 29.08.2011 р. Голова циклової комісії _______________І.В.Полющенко Стаханов 2011 р I. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Основне завдання гуртка - освоєння студентами основ комп'ютерної та інформаційної технологій (КІТ) в поєднанні з фундаментальними принципами інформатики, на які ця технологія спирається. Основний напрямок - офісна технологія (текстові документи, електронні таблиці, персональні інформаційні системи); бази даних і проектування автоматизованих інформаційних систем. Освоєння цих основ - обов'язкова умова розвитку комп'ютерного кругозору студента, формування основ інформаційної культури як однієї зі складових культури особистості, яка дозволить йому відкривати будь-який додаток середовища і розбиратися в потрібних йому функціях. Цілі: - - Оволодіння вміннями працювати з різними видами інформації за допомогою комп'ютера та інших засобів інформаційних та комунікаційних технологій (ІКТ), організовувати власну інформаційну діяльність і планувати її результати; - Розвиток пізнавальних інтересів, інтелектуальних і творчих здібностей засобами ІКТ; - Вироблення навичок застосування засобів ІТ у повсякденному житті, при виконанні індивідуальних і колективних проектів, у навчальній діяльності, подальшому освоєнні професій, затребуваних на ринку праці; - Формування основ інформаційної культури як одного з показників культури особистості. II. ЗМІСТ ОСВІТИ 1. Технологія створення і обробки текстової інформації. Створення та редагування документів. Різні формати текстових файлів. Форматування документа. Параметри сторінки. Символи, слова, рядки, пропозиції. Абзац. Структура сторінки. Структура документа. Таблиці та малюнки. Поля. Поняття про шаблони і стилі оформлення. Переміщення по набраному тексту. Виділення фрагментів тексту. Видалення, переміщення та копіювання фрагментів документа. Пошук і заміна фрагментів тексту. Скасування команд. Форматування символів і абзаців. Оформлення сторінки документа. Розмітка сторінки. Вставка номерів сторінок. Верхній і нижній колонтитули. Вставка виносок. Розрив сторінки. Формування змісту. Робота з таблицями. Як створити таблицю. Операції з таблицями. Робота з малюнками. Вставка малюнків. Операції з малюнками. Граматика. Перевірка правопису. Словник синонімів. Перенесення слів. Що ще вміє робити текстовий процесор? Автозаміна. Вставка спеціальних символів, додаткові можливості. Видавничі можливості процесора Word. Друк документів. Використання буквиці. Злиття документів. Розширений пошук інформації в середовищі Word. 2. Обробка числової інформації. Електронні таблиці. Підготовка простої таблиці. Відносні й абсолютні посилання. Типи і формат даних. Вбудовані функції. Робота з формулами та функціями. Розрахункові операції. Рішення рівнянь за допомогою ЕТ. Діаграми і графіки. Додаткові можливості ЕТ. Основні статистичні та математичні функції Ехсеl. Логічні операції в Ехсеl. Математичні моделі в Ехсеl. Помилки при обробці електронних таблиць. Консолідація даних. Аналіз даних. Зведені таблиці. 3. Технологія зберігання, пошуку і сортування інформації. Бази даних. Загальні відомості про MS Аccеss. Створення БД Форми представлення даних. Введення і редагування даних. Пошук і сортування даних. Друк даних за допомогою звітів. Реляційні БД. Створення запитів і фільтрів. Створення і зміна запиту за допомогою Конструктора запитів. Перехресний запит. Використання виразів в запитах. Умови відбору. Обчислення в запитах. Створення обчислюваних полів в запитах. Виді з'єднань. Запит на вибірку. Запит з параметром. Підсумкові запити. Створення форм. . Створення форми за допомогою майстра. Введення та редагування даних в формах. Створення форми за допомогою Майстра. Структура форм. Створення написів. Створення і редагування звязаних полів. Елементи керування формою. Формування підлеглих форм. Додавання елементу керування в форму. Зміна властивостей форм і елементів керування. Збереження форми. рук форми. Розробка звітів. Автоматичне створення звіту на основі таблиці або запиту. Структура звіту. Створення звіту за допомогою Майстра звітів. Завдання дати і нумерації сторінок звіту. Перетворення звітів. Режими роботи із звітами: режим Попереднього перегляду, режим Поглядання зразка. Режим Конструктора. Застосування шаблону звітів. Діаграми в СУБД MS Access. Перегляд і друк звітів. Створення макросів. Види макросів. Виконання і відладка макросів. Застосування макросів. Перетворення макросів в процедури VBA. Макроси, на звязані з подіями. Макроси, звязані з подіями. III. ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ № з/пНазва тем і розділівКількість годин І. Апаратна складова обчислювальної системи 1Операційна системаWindows1 2Консольний режим Windows1 3Компресія інформації та архіватори1 4Комп'ютерні віруси та антивірусні програми1 5Комп'ютерні мережі1 ІІ. Робота в текстовому редакторі MSWord 6Зчитування текстового файлу та йога редагування1 7Форматування символів, абзаців, сторінок1 8Списки, колонтитули1 9Автозаміна, заміна слів, вставка символів1 10Вставка об'єктів1 11Шаблони, стилі1 12Робота з таблицями1 13Макроси на рівні запису, захист документу1 ІІІ. Виконання обчислень в МS ЕхсеІ 14Сворення таблиці, редагування та форматування комірок1 15Робота з аркушами1 16Відносні та абсолютні посилання1 17Майстер функцій (категорії математичні, статистичні, логічні), майстер діаграм2 18Пошук рішення1 19Підбір параметрів1 20Консолідація1 21Фільтрація та впорядкування даних1 22Проміжкові підсумки1 23Зведені таблиці1 24Макроси на рівні запису.1 ІV. Робота з базою даних Ассеss 24Створення бази даних (не менше трьох таблиць) за наданим переліком полів, з яких вони формуються2 25Зв'язання таблиць 1 25Створення запитів на власний вибір з переліку: § запит з умовою; § параметричний запит; § перехресний запит; § груповий запит; § запит з обчисленням.7 27Створення форми для заповнення даними таблиць та форми за власним вибором з запропонованого переліку: кнопочна форма, складна форма (зв'язана або підпорядкована).6 28Створення макросів1 29Створення звітів: групування в звітах. Діаграми2 Додаток 2 1. АНТИВИРУСЫ № 1 Какая программа не относится к антивирусам? a) KAV, b) Avast, c) Dr.Web, d) Aimp. № 2 Какие из программ не относятся к антивирусам? a) Программы сканирования, b) Программы-фаги, c) Программы-ревизоры, d) Программы-детекторы. №3 Заражение компьютерными вирусами может произойти в процессе: a) Работы с файлами, b) Форматирования диска, c) Выключения компьютера, d) Печать документа. №4 Как обнаруживает вирус программа-ревизор? a) При открытии файла подсчитывает контрольные суммы и сравнивает их с данными, хранящихся в базе данных, b) Отслеживает изменения загрузочных секторов дисков, c) Контролирует важные функции компьютера и пути возможного заражения, d) Периодически проверяет все имеющиеся на дисках файлы. №5 Что из перечисленного ниже не является средством борьбы с компьютерным вирусом? a) Norton antivirus, b) Dr.Web, c) AVP, d) Far-manager. № 6 Компьютерным вирусом является: a) программа проверки и лечения дисков, b) любая программа, созданная на языках низкого уровня, c) программа, скопированная с некорректно отформатированной дискеты, d) специальная программа небольшого размера, которая может приписывать себя к другим программам, она обладает способностью " размножаться ". №7 Какого элемента не существует в классификации вирусов: a) Вирусы-компаньоны, b) Вирусы - провокаторы, c) Файловые черви, d) Вирусы, поражающие исходный код программ. №8 Назовите несуществующий канал распространения вирусов: a) Дискеты, b) Флеш-накопители, c) Манипуляторы, d) Электронная почта. №9 Какой классификации вирусов не существует: a) по поражаемым объектам (файловые вирусы; загрузочные вирусы; скриптовые вирусы; макровирусы; вирусы, поражающие исходный код; сетевые черви); b) по технологиям, используемым вирусом (полиморфные вирусы, стелс-вирусы, руткиты); c) по размеру (маленькие, средние, большие, очень большие); d) по дополнительной вредоносной функциональности (бэкдоры, кейлоггеры, шпионы, ботнеты и др.). №10 Вирусная программа, распространяемая людьми (в отличие от вирусов которые распространяются самопроизвольно) a) Стелс-вирус, b) Троянская программа, c) Черви, d) Спам. 2. АППАРАТНАЯ ЧАСТЬ №1 Для чего предназначена оперативная память компьютера? a) Для ввода информации, b) Для обработки информации, c) Для временного хранения информации, d) Для передачи информации. №2 Какое устройство обладает наименьшей скоростью обмена информацией? a) CD-ROM дисковод, b) жесткий диск, c) дисковод для гибких дисков, d) микросхемы оперативной памяти. №3 Что является оперативной памятью компьютера? a) RAM, b) ROM, c) BIOS, d) RAR. №4 Что представляет собой основная интерфейсная система компьютера, обеспечивающая сопряжение и связь всех устройств между собой? a) Системную шину, b) Контроллер, c) Микропроцессор, d) Адаптер. №5 Функцию какого устройства ПК выполняет трекбол в портативном компьютере? a) Дисплея, b) Принтера, c) Мыши, d) Колонки. №6 Самостоятельный, элемент который управляет внутренними связями и взаимодействиями с внешними устройствами называется… a) Материнская плата, b) Центральный процессор, c) Шина, d) Блок питания. №7 Каких параметров нет у центрального процессора? a) Разрядность обрабатываемых данных, b) Тактовая чистота. c) Коэффициент усиления, d) Кеш-память. №8 Какой шины не существует? a) USB, b) ISA, c) IEEE 1394, d) ASIC. №9 Какой элемент находится на кристалле процессора? a) Анализатор сигналов, b) Кремневый накопитель, c) Сопроцессор, d) Рабочее отверстие. №10 Каждое из концентрических колец диска, на котором записаны данные называется… a) Дорожка записи, b) Сектор, c) Зоны, d) Область. 3. АРХИВАЦИЯ ДАННЫХ №1 Архивация данных – это… a) шифрование, добавление архивных комментариев и ведение протоколов, b) сжатие одного или более файлов с целью экономии памяти и размещения сжатых данных в одном архивном файле, c) процесс, позволяющий создать резервные копии наиболее важных файлов на случай непредвиденных ситуации, d) процесс, позволяющий увеличить объем свободного дискового пространства на жестком диске за счет неиспользуемых файлов. №2 Какая из перечисленных программ не является архиватором? a) Win-Rar, b) Win-Zip, c) 7-Zip, d) 7-Rar. №3 Какие программы используют для уменьшения объема файлов? a) программы-архиваторы, b) программы резервного копирования файлов, c) программы-интерпретаторы, d) программы-трансляторы, №4 Для того, чтобы архивировать файл или папку, необходимо… a) нажать на выбранном объекте правой кнопкой мыши, в контекстном меню выбрать команду Добавить в архив – выбрать нужные параметры – нажать ОК, b) нажать на выбранном объекте левой кнопкой мыши, в Главном меню выбрать команду Выполнить – выбрать нужные параметры – нажать ОК, c) в меню Файл выбрать команды Создать – Текстовый документ – нажать ОК, d) в меню Сервис выбрать команду Добавить в архив – выбрать нужные параметры – нажать ОК. №5 Что такое самораспаковывающийся архив? a) архив с расширением ехе, который после запуска распаковывается без помощи программ-архиваторов, b) архив с расширением zip, rar, который после запуска распаковывается без помощи программ-архиваторов, c) архив с расширением ехе, который после запуска распаковывается при наличии программ-архиваторов, d) такие архивы не существуют. №6 Какие файлы пакуются плотнее всего: a) графические в формате JPG, b) музыкальные в формате МРЗ, c) текстовые в формате ТХТ, d) базы данных в формате МDВ. №7 В архиваторе WinRar есть функция "оценить”, что выполняет эта функция? a) Она оценивает долларовый эквивалент файла, b) Она оценивает размер сжатого файла, c) Она оценивает, каким лучше способом и расширением запаковать файл, d) Она ничего не значит и стоит там для красоты. №8 Можно ли защитить архивную информацию паролем? a) Нет, b) Да, эта функция присутствует почти в каждом архиваторе, c) При архивации программа автоматически ставит пароль, и сообщает его пользователю в начале процесса архивации, d) Такая функция есть, но применить её можно только к специальным файлам. №9. Можно ли создать архив, который бы распаковывался на удалённом компьютере, без наличия на нём архиватора которым был запакован архив? a) нет, b) да, c) любой архив распакуется без наличия архиватора, d) разархивация возможно, но с потерями данных. №10. Можно ли архивировать уже архивные файлы, что с ними произойдет? a) да, можно, b) да, но если это сделать, то вся информация удалится, c) нет, это сделать невозможно, d) нет, это повредит файлы. 4. КОМПЬЮТЕРНЫЕ СЕТИ №1 Шлюз – это: a) Кабель, передающий сигналы нужной амплитуды, b) Компьютер, соединяющий две сети, использующий разные передачи данных, c) Рабочая станция компьютерной сети, d) Преобразователь поступающего сигнала. №2 Программа, защищающая сеть от несанкционированного доступа, называется: a) Мост, b) Брандмауэр, c) Шпион, d) Антивирус. №3 Как называется компьютер, предоставляющий свои ресурсы другим компьютерам: a) Адаптер, b) Сервер, c) Модем, d) Коммутатор. № 4 Какой протокол является базовым в Интернет? a) Tcp/Ip, b) TCP, c) http, d) HTML. № 5 Какой адрес имеет каждый документ, хранящийся в Итернете? a) HTML- адрес, b) IP- адрес, c) HTTP- адрес, d) URL- адрес. № 6 Какой из перечисленных протоколов определяет правила передачи файлов с одного компьютера на другой? a) IP, b) TTNP, c) HTML, d) FTP. №7 Что является единицей информации, которая передается между устройствами сети как одно целое? a) Контейнер, b) Конверт, c) Баррель, d) Пакет. №8 Что из перечисленного не является топологией сети? a) Спираль, b) Кольцо, c) Шина, d) Звезда. №9 Как называется устройство, преобразующее цифровые сигналы компьютера в аналоговый телефонный сигнал и обратно? a) Сетевая карта, b) Модем, c) Сервер, d) Телефон. №10 Адресация – это: a) Адрес сервера, b) Почтовый адрес пользователя сети, c) Способ идентификации абонентов в сети, d) Количество бод, пересылаемой информации модемом. 5. ОПЕРАЦИОННЫЕ СИСТЕМЫ №1 Что такое буфер обмена? a) Специальная область памяти компьютера, в которой временно хранится информация, b) Специальная область монитора, в которой временно хранится информация, c) Жесткий диск, d) Это специальная память компьютера, которую нельзя стереть. №2 Как называется блок ЭВМ для промежуточного оперативного хранения информации a) Регистр, b) Регламент, c) Реглан, d) Ревербератор. №3 Как называется специальный файл на жестком диске, в которые выгружается временно неиспользуемая информация из оперативной памяти вследствие недостатка последней? a) Файл подкачки, b) Файл записи, c) Файл загрузки, d) Файл запуска, №4. Определите тип файла Пример.pcx a) текстовый, b) графический, c) исполняемый (программа), d) звуковой (аудио) №5. Файл 1.exe находится в папке 2, вложенной в папку 3. Папка 3 находится на диске D. Укажите полное имя файла. a) D:\3\2\1.exe , b) D:/3/2/1.exe , c) D:\ 2\1.exe , d) D:/ 2/3/1.exe. №6 Какой процесс позволяет записывать файлы в кластеры, последовательно идущие друг за другом? a) форматирование b) фрагментация c) дефрагментация d) установка драйвера №7. Как называются программы, которые обеспечивают управление работой внешних устройств ПК и согласование информационного обмена с другими устройствами, а также позволяют производить настройку некоторых параметров устройств, называются… a) операционные системы , b) утилиты , c) драйверы , d) BIOS. №8. Самая распространенная ОС в мире: a) Linux, b) Unix, c) MS-DOS, d) Windows. №9 Как называлась первая операционная система (1965 г.)? a) OS Multics, b) MS-DOS, c) Windows, d) Unix. №10 К функциональным возможностям ОС Windows не относится ... a) поддержка мультимедиа, b) технология Plug and Play , c) поддержка имен файлов только формата 8.3 , d) многозадачность. КЛЮЧ 1.1d)2.1c)3.1b)4.1b)5.1a) 1.2a)2.2c)3.2d)4.2b)5.2a) 1.3a)2.3a)3.3a)4.3b)5.3a) 1.4a)2.4a)3.4a)4.4a)5.4b) 1.5d)2.5c)3.5a)4.5d)5.5b) 1.6d)2.6a)3.6c)4.6d)5.6c) 1.7b)2.7c)3.7b)4.7d)5.7c) 1.8c)2.8d)3.8b)4.8a)5.8d) 1.9c)2.9c)3.9a)4.9b)5.9a) 1.10b)2.10a)3.10a)4.10c)5.10c)
Критерии оценивания Все вопросы равноценны и оцениваются в 1 бал. Max количество балов - 50 Min количество балов - 0 Результаты тестирования: 0-30 – низкий уровень знаний; 31-43 – средний уровень знаний; 44-50 – высокий уровень знаний. Додаток 3 Приклади практичних завдань Завдання 4.1 _СУБД MICROSOFT ACCESS. На фірмі «Омега» щомісячно розраховується сума зарплати, яку треба видати кожному співробітникові, й визначається підсумкова сума по фірмі загалом (усього на фірмі працює 10 осіб). Сума, що видається на руки, визначається такими вихідними даними: - посадовим окладом; - персональною надбавкою; - відсотком відрахувань податку з доходів(13%). п/пТабельний №Прізвище, ім’я, та по батьковіДата народженняПосадаПосадовий оклад персональна надбавка, %До видачі 12345678 1111Агамирзян З.К20.01.1966директор240010% 2112Богданов В.М.13.06.1959бухгалтер210010% 3113Волохова Е.В.30.05.1978секретар7900% 4114Голубев А.Л.26.03.1972менеджер160010% 5115Зеленска Т.И.26.03.1977охоронник13000% 6116Кошкин А.В.26.03.1976програміст16900% 7117Ладин И.И.26.03.1974економіст18000% 8118Сорокина Л.И.26.03.1970менеджер16000% 9119Хонда А.Д.26.03.1969водій100010% 10120Безруков О. Д.26.03.1956завгосп7600% Підсумок: Потрібно автоматизувати задачу нарахування зарплати на фірмі на основі СУБД MS Access. Для цього слід: 1. Створити реляційну базу даних використовуючи СУБД MS Access. 2. Створити таблиці і між ними здійснити необхідний вид зв'язку: ³ Дані про організацію (Код організації, назва, адреса, телефон, факс) ³ Відділи ( код відділу, назва відділу) ³ Співробітники (Табельний номер, прізвище, ім'я, по батькові, дата народження, стать, адреса, стаж роботи, посада) ³ Посади ( код посади, назва посади) ³ Посадові оклади (Табельний номер, посадовий оклад, персональна надбавка) 30 балів 3. Необхідні види зв'язку 1 ∞ 1 ∞ 1 1 Дані про організацію à Відділи à Співробітники à Посадові оклади 10 балів 4. Здійснити формування запитів на власний вибір з переліку: - Параметричний запит Вивести на екран інформацію о співробітнику (Табельний номер, прізвище, ім'я, по батькові, назва відділу, посада, посадовий оклад, персональна надбавка), прізвище якого було введене з клавіатури. 10 балів - Запит з умовою а) Вивести на екран інформацію о співробітниках, посадовий оклад яких перевищує 1500 грн. 5 балів б) Вивести на екран інформацію о співробітниках, яким нарахована персональна надбавка. 5 балів в) Вивести на екран інформацію о співробітниках, народжених в період з 01.01.1970 по 31.12.1979. 5 балів г) Вивести на екран інформацію о співробітниках, прізвище яких починається на літеру „А” та „Х”. 5 балів - Запит з обчисленням Створити запит у якому обчислюватимуться наступні поля: - персональна надбавка, грн. – формула (1); - податок з доходів, грн. . – формула (2); - до видачі, грн. . – формула (3). Pr=po*Prpr/100 (1) Nalog=po*Prn/100 (2) Vidacha=po+Pr- Nalog (3) , де po - посадовий оклад; Pr - персональна надбавка, грн.; Prpr - персональна надбавка, %; Nalog – податок з доходів, грн; Prn – 13%; Vidacha – сума до видачі, грн. 20 балів - Груповий запит Створити груповий звіт: визначте сумарний посадовий оклад співробітників фірми по посадах. 10 балів - Перехресний запит Створити запит на вибірку, який буде містити у собі такі поля: табельний номер, прізвище, ім'я, посада, посадовий оклад. На основі цього запиту створити перехресний запит, в якому заголовками рядків буде табельний номер, прізвище співробітника, заголовками стовпців – посада, а на перехресті рядків та стовбців - посадовий оклад. 20 балів 5. Створити форми для заповнення даними таблиць. 10 балів 6. Створити форми за власним вибором з запропонованого переліку: - Кнопочна форма; Повинна містити у собі кнопки для виводу форм для заповнення даними таблиць; запускати на виконання запити. - Складна форма (зв’язана або підпорядкована). Створить форму для заповнення даними двох таблиць „Співробітники” і „Посадові оклади” та кнопку на ній для запуску на виконання перехресного запити. 20 балів Оцінювання: Виконана робота студентом оцінюється по бальній системі, у кінці кожного завдання додані бали. 150 – 145 балів – виставляється студенту за повну виконану роботу; студент володіє необхідними уміннями та практичними навичками роботи в системі керування базами даних MS Access. Студент безпомилково розробив структури таблиць; на високому рівні розробив структуру вихідної інформації, одержав вірні результати по заданим даним, розробив форми вводу даних. Можливі один чи два незначні недоліки які не впливають на суть поставленої задачі . 146 – 115 балів –– виставляється студенту за повну виконану роботу, але мають місце недоліки у розробці структури таблиць, чи у створені запитів. Студент володіє необхідними уміннями та практичними навичками роботи в системі керування базами даних MS Access, знає програмний матеріал, грамотно і за суттю використає його. 115 – 70 балів – робота виконана не менш як на половину. Студент спроможний відтворювати визначну суму фактичних знань (іноді не розуміючи в цілому їхньої глибини і системності), знає тільки основний програмний матеріал, припускає неточності, недостатньо чіткі формулювання, непослідовність у викладанні практичного матеріалу, є недоліки у розробці структури таблиць, и у створені запитів, не чітко розроблена структура вихідної інформації. 70 балів и менше – робота виконана менш, як на половину, або містить декілька грубих помилок, які свідчать про нерозуміння студентом основних положень предмету. Студент виявляє низьку культуру оформлення знань, не володіє основними уміннями та навичками при виконанні практичних завдань. Або при відмові від відповіді студента. Завдання 3.6 MS Excel Кожне завдання розв’язується на окремому робочому аркуші MS Excel з відповідною назвою. Завдання №1. Робота з математичними функціями MS Excel: 1). на робочому аркуші Робота з математичними функціями ввести шапку таблиці; 2). внести вхідні дані: значення А, В (або С), Х; 3). обчислити значення функції Y, використовуючи формули та вбудовані функції, а також функції автозаповнення; у формулах використовувати відносні посилання (значення змінної X) та абсолютні посилання (значення констант А, В, С). Обчислити значення функції Y1 та Y2, використовуючи відповідно логічні функції И та ИЛИ. Значення функцій Y, Y1 та Y2 повинні співпадати! 4). за допомогою редактора формул MS Equation 3.0 під таблицею записати умову Вашого завдання. Варіант 3.6 де a=4, x змінюється від 5 до 10 з кроком 0.5. Завдання №2. Розв’язування економічних задач в MS Excel. 1) На робочому листі Розв’язування економічних задач побудувати таблицю: · ввести шапку таблиці; · внести 20 рядків вхідних даних (деякі з даних повинні повторюватися); · обчислити вихідні дані, використовуючи формули та вбудовані функції, а також функції автозаповнення; · відформатувати таблицю; · оформити рамки таблиці. 2) Побудувати кругову діаграму за даними робочої таблиці, використовуючи майстер діаграм. 3) На окремих аркушах розмістити : · відформатовану таблицю у книжковому форматі; · вихідні дані у вигляді формул у альбомному форматі. 4) Виконати впорядкування таблиці за стовпчиком, де знаходяться дані, що повторюються, та впровадити проміжні підсумки (суму). 5) За допомогою функцій СУММЕСЛИ та СЧЕТЕСЛИ обчислити підсумки за сумою та кількістю, порівняти з проміжними підсумками. 6) За допомогою WordArt створити заголовок - Проміжні підсумки у таблиці. 7) Таблицю та діаграму впровадити у документ, створений у WINWORD. 8) Створити колонтитули у документі: верхній – «Впровадження об’єктів з EXCEL у WORD», нижній – «Прізвище та час створення документу»; Індивідуальні завдання: Код роботиКод робітникаНа одиницю роботиОбсяг роботи, год.Дата виконан-няНарахо-вано, грн. Норма часу, год.Розцінка, грн. А2345798471,522,51212.09.2007? ………………… Мінімум Сума Якщо обсяг роботи перевищує 8 годин, то нараховується премія у розмірі 7% від заробітку. Код роботиКод робітникаНа одиницю роботиОбсяг роботиДата виконанняЗарплатаПреміяНараховано Норма часу, годРозцінка, грн А2341678541,522,51212.09.2007 А2351678542,5231018.10.2007 А2361678542,223,6615.10.2007 А2371678541,723,4725.11.2007 А238167854324,1530.11.2007 А2391678542,825,6627.11.2007 А2401678544,524,2731.10.2007 А2415798475,626,21216.09.2007 А2425798477,627,3501.12.2007 А2435798479,425,9505.11.2007 А2445798476,724,61018.09.2007 А245579847524717.12.2007 А2465798472,526,81211.09.2007 А2475798478,624613.10.2007 А2486892452,125,71009.12.2007 А2496892459,527512.11.2007 А2506892453,728,1718.10.2007 А2516892458,426,7629.09.2007 А2526892456,1281004.11.2007 А2536892459,429519.10.2007 А2546942356,126,9926.10.2007 А2556942355,9241113.11.2007 А2566942352,929,6502.09.2007 А2576942357,626,1914.11.2007 А2586942355,428,1419.12.2007 А2596942351,827,6616.09.2007 А2608354874,926,4917.12.2007 А2618354875,724,6803.10.2007 А2628354874,625604.12.2007 А2638354875,624915.11.2007 А2648354877,927,51114.09.2007 А2658354876,229,21028.12.2007 Завдання №3. Створення запитів у середовищї EXCEL за допомогою фільтрів. 1) З робочого аркуша Розв’язування економічних задач скопіювати таблицю до робочого аркуша Аркуш3. Перейменувати Аркуш3 на Робота зі списками. 2) На основі скопійованої таблиці створити базу даних, використовуючи операції із списками (за допомогою форм доповнити базу до 20 записів). 3) Скопіювати базу даних з робочого аркуша Робота зі списками до двох нових робочих аркушів(перейменувати ці листи на Автофільтр та Розширений фільтр). 4) На робочому листі Робота зі списками впорядкувати базу даних за трьома показниками впорядкування (на Ваш вибір). 5) Для бази даних робочого аркуша Автофільтр, використовуючи АВТОФІЛЬТР, сформувати запити, за якими потрібно відшукати записи, що відповідають: · Простому критерію (пошук за одним полем) – два запити; Всі знайдені записи (результати запитів) копіюються на робочий аркуш Результати виконання автофільтру 6) Для бази даних робочого аркуша Розширений фільтр, використовуючи РОЗШИРЕНИЙ ФІЛЬТР, сформувати запити, за якими потрібно відшукати записи, що відповідають: · Складному критерію (зв’язка И) – один запит; Завдання №5. Розв’язування задач оптимізації. 1). На робочому аркуші Задачі оптимізації створити таблицю для розв’язування задачі оптимізації. 2). За допомогою програми ПОИСК РЕШЕНИЯ розв’язати задачу оптимізації. 3). Якщо розв’язок буде знайдено, створити звіт за результатами. 4). Створити колонтитули: верхній – назва завдання, нижній прізвище та дата створення роботи. 5). Розмістити: · таблицю з результатами розв’язку (у вигляді значень та у вигляді формул); · вікно програми ПОИСК РЕШЕНИЯ з занесеними даними; Розв’язати задачу: З однакової сировини Фірма може випускати дві модифікації товару: варіант "А" і варіант "Б" і хоче знати, в якій кількості виробляти кожний з них, щоб одержати максимальний прибуток. Відомі: 1. Собівартості товару "А" і товару "Б" . 2. Ціни в роздробі товару "А" і товару "Б". 3. Нижня і верхня межі кількості кожної групи товарів. 4. Розміри накладних витрат. Необхідно підібрати : Кількість товару "А" і кількість товару "Б" таким, щоб прибуток від їх реалізації був максимальним. Таблиця1 Исходные данные для расчётов № Себе-Цена вНакладныеОграничения на количество вари- стоимостьрозницерасходытовара А, товара Бсуммы (А+Б) антаТовар(грн.)(грн.)(грн.)(штук)(штук) 1А45100050000 Б69150050000<Б<400000 Створити таблицю 2 , яка буде містити початкові дані (таблиця 1) ,формули , цільову функцію та пошук рішення
|